Sällskapet för Kvinnliga Äfventyrare är en lajvkampanj som utspelar sig i en historisk tid, Sverige år 1904, men fokus kommer inte att vara på ett historisk korrekt återskapande. Istället är känslan av äventyr, upptäckande och kvinnlig kamratanda det viktigaste och vissa historiska detaljer kan komma att ändras för att passa in med dessa teman. Vi spelar i en ljusare tappning av historien, där krig, klasskillnader och misogyni fortfarande finns men i ett mildare sken, inspirerat av klassiska äventyrsberättelser som Indiana Jones, Mumien eller Adele Blanc-Sec. Spänning och äventyrarmagi får stå i centrum. Lajvet handlar inte om sociala frågor eller tragiska människoöden (även om de såklart inte är förbjudna), utan om en värld där man kan svinga sig i takkronorna, utmana maran på duell eller resa till antarktis i luftballong!
Det viktiga med tidsåldern runt sekelskiftet är brytpunkten mellan den gamla och den nya, när sagor och skrock gav plats för vetande men det fortfarande fanns vita fläckar på kartan att upptäcka och förstå. Lajvet skiljer sig också från historien på så sätt att övernaturligheter existerar. De flesta människor tror förstås inte på dem, upplysningstiden har gjort väsen och magi till något bara barn och tokar tror på, men för de som har ett öppet sinne och vet var de ska leta finns mycket att upptäcka.
Om Spelet
Som namnet på kampanjen antyder kommer berättelsen kretsa kring ett antal kvinnliga äventyrare. Det här är för att ge en arena åt kvinnor att ta en plats som annars ofta har varit männens. Det kommer finnas ett fåtal manliga roller, dessa är lika utvecklade som de kvinnliga karaktärerna men kommer ha en mer understödjande än drivande roll. Vilket kön du som spelare har påverkar inte vilka roller du kan spela. Eftersom vi väljer att spela en något ljusare version av vår historia är även synen på könsroller och sexualitet något mer tillåtande än den var i början av nittonhundratalet, fast inte så vidsynt att det inte finns anledning att ha ett separat Sällskap för Kvinnliga Äfventyrare. Vi vill även att sällskapet i sig ska vara ännu mer välkomnande för icke-normativa livsöden än vad vi tänker oss att samhället runt omkring det är. På samma sätt har Sällskapets medlemmar en mer vidsynt och inkluderande syn på både folkgrupper, minoriteter och socialgrupper än samhället i övrigt har. Vi vill alltså inte att Sällskapets medlemmar har nedsättande åsikter om t.ex. samer och statare, hur tidsenliga de än må ha varit.
Kampanjen kommer inte fokusera på queera teman och berättelser utan på äventyr och mysterier, men vi välkomnar spelare att spela kring detta och tror att det kan bidra till ett intressant spel.
Kampanjen kommer att innehålla lajv av olika slag. Lajven kommer att kretsa kring kvinnorna och männen i SKÄ, deras personlighet och relationer. En del av lajven kommer ha fokus på att lösa mysterier och dechiffrera ledtrådar över en kopp te, medan andra kommer handla om att ge sig ut på exkursioner i skog och mark och möta väsen och oknytt. Vi kommer även ha inslag av bordsrollspel på en del av evenemangen för att kunna gestalta större äventyr.
Inspiration
Kampanjen Sällskapet för Kvinnliga Äfventyrare hämtar sin inspiration från klassiska matinéäventyr som Indiana Jones och Adel Blanc-Sec, men också från rollspelsäventyr som Nordiska Väsen och Uppsalasviten. I den verkliga världen finns inspiratörer som Isabella Bird, Nellie Bly och Mary Kingsley.
Estetik
Lajvet hämtar sin estetik från den Edwardianska eran, ungefär 1895-1910. Du som deltagare kommer inte behöva vara historiskt korrekt inifrån och ut, även om du såklart får det, utan det handlar om att åstadkomma rätt silhuett och känsla. Du kommer behöva kläder som lämpar sig för lite olika sammanhang, beroende på vilka lajv du väljer att vara med på. Läs mer om detta under Kläder och utrustning.